Những liên kết dưới đây có thể hữu ích với bạn.
-
Điểm nhấn trong Chương trình kỷ niệm 1000 năm Thăng Long - Hà Nội vừa được Thủ tướng Chính phủ ...
-
Vạn lý trường thành dài hơn 6700 km, bắt đầu được xây dựng vào đầu thế kỷ 3 TCNđể ngăn ...
-
Diễn đàn quốc tế trong những tuần lễ gần đây nổi lên nhiều sự kiện liên quan đến hòa bình ...
-
Thi văn Đức Bồ Tát trong Kinh Tam Nguơn Giác Thế Nhựt hoành nhị thập kiến giai thì Lục nhựt đạo thành ...
-
Bần Đạo để ít lời các em cần hiểu. Bần Đạo cũng nhắc lại để các em nhớ, chỉ có tâm ...
-
“Ta là ánh sáng đã đến thế gian, để bất cứ ai tin Ta, người ấy sẽ không ở trong ...
-
TÌM HIỂU Ý NGHĨA " CHƠN THẦN" Về từ ngữ “ Chơn Thần” _ Định nghĩa : _ Chơn thần theo thánh ...
-
Đừng quan niệm xây dựng Thánh Thất và kiếm được một người thủ tự để bốn thời quỳ hương cúng ...
-
Qua một kiếp Ngài giáng trần bên Trung Quốc dưới triều đại nhà Đường, Ngài đã để lại cho hậu ...
-
“Ngày nay, cuối đường Hạ nguơn mạt kiếp, nhân sinh đã theo thời gian luân chuyển vào luật đào thải ...
-
"Chữ tâm là chốn Cao Đài, Không phân tả hữu là ngai Thượng Hoàng" Quách Hiệp Long Đó là lời dạy của đức ...
-
Đức Lý Đại Tiên Trưởng Giáo Tông Vô Vi Đại Đạo Tam Kỳ Phổ Độ dạy rằng sứ mạng của ...
Thiện Quang
Caodaism is becoming \"globalized\"
I am also interested in hearing more about ways in which Caodaism is becoming "globalized"----linked to communities in other countries and part of an international conversation.
Answer
From your question, “globalized” may refers to something belonging to what we call “phổ độ” (“universal salvation”) in the full name of Caodaism, “Đại Đạo Tam Kỳ Phổ Độ” (“the Great Way for the Third Universal Salvation”). And in this context, we can talk about “globalization” as the process in which Caodaism becomes a world religion and reaches its goals of salvation.
The Universal Salvation is a great project that aims at the supreme enlightenment for every individuals and the peaceful life for every societies. Based on the principle “God-Man Unison”, this project is owned by God, managed by Divinities, and executed by Man. “Man” here includes all individuals and communities in the world without exception. Each person in mankind has an irreplaceable mission in enlightening himself or herself as well as in enlightening others; similarly, each community (such as nation, religion, political party, etc.) has an important mission in building the peaceful life worldwide. However, in order to complete their missions successfully without conflicting with each others, people need to join God and work with God in this universal salvation project as the missioners of God.
By this reason, the basic way for Caodaism to implement the project is to awaken people to their own roles in salvation and help them to execute their missions. The more successful these missioners are, the more “globalized” Caodaism is becoming. When mankind as a whole will be awakened, the world as a whole will change by itself to be peaceful.
In mission of Cơ Quan (i.e. Cơ Quan Phổ Thông Giáo Lý Đại Đạo, or the Organ for Universalizing Cao Dai Teaching), we contribute to the Salvation by universalizing doctrine of Great Way. This work includes
• propagating the God’s dharma,
• popularizing the God’s teaching, and
• relieving people of their sufferings.
In each kind of such activities, we are required (by God) to work as a link for brotherhood among communities in the world. From this requirement, the universalization of God’s doctrine not only means to help people to understand the Truth of Great Way but also means to make Caodaism to be unified in spirit and to adapt to all nations, all theories and all circumstances.
By practicing and universalizing God’s teaching, we foster the growth of Caodaism and make the Caodaist ideology to affect the world. Starting from self-improvement, we improve our religion and develop good relationships with the communities which related closely to us such as our nation and other religions in Vietnam. Our members in other countries, from Europe to America, also have the same efforts. What we have achieved so far are still modest, however, it is a meaningful contribution for Caodaism to grow in the right direction today.